Blog • 19 november 2020

Dilemma: Een mooie vis of een klompje klei?

Manuela Zeilstra, pedagogisch coach vertelt over een dilemma waar zij als coach en waar ook de pedagogisch medewerkers mee te maken hebben. “Op onze groepen wordt regelmatig aandacht besteed aan knutselen. Veel kinderen houden er ook van om zelf iets te maken met materialen als papier, lijm, wol of hout. Als de pedagogisch medewerkers een knutselactiviteit aanbieden staan ze voor de keuze: gebruiken we een voorbeeld van hoe een knutsel kan worden of doen we dat niet? Dat dilemma horen we als pedagogisch coach vaak terug.”

Productgericht versus procesgericht
Ze vertelt verder: “Bij Junis willen we heel graag de ontwikkeling stimuleren van ieder kind op een manier die bij het kind past. Onze methodiek ZoZien helpt ons daarbij. ZoZien is in de plaats gekomen van zevenzien en dit jaar worden alle medewerkers getraind in de ZoZien-methode. In deze training is ook een filmpje te zien van kleuters die een vis maken. De ene juf heeft een voorbeeld gemaakt van een vis, die de kinderen moeten namaken. De andere juf laat platen van zeedieren zien en geeft de kinderen ijzerdraad en klei en laat ze zelf aan de slag gaan. Het namaken van een voorbeeld is productgericht en het aan de slag gaan volgens je eigen fantasie is procesgericht.”

Een mooie vis of een klompje klei?
“Bij knutselen met een voorbeeld word je als pedagogisch medewerker vaak ingeschakeld door de kinderen bij het knippen, het kleuren, het plakken. Als de kinderen helemaal zelf aan de slag gaan, zijn ze vaak meer gemotiveerd en betrokken en zelfstandig aan de slag. Maar het kan dan zijn dat het eindproduct niet zo op een vis lijkt. Dat geeft soms een dilemma bij pedagogisch medewerkers. Want als je werkt met een thema: zeedieren, dan is het leuk als de kinderen een mooi geknutselde vis aan hun ouders kunnen laten zien. Als je procesgericht werkt, kan de vis er wel eens uitzien als een klompje klei of een wolk.”

Zelf nadenken, experimenteren, proberen dat is pas echt ontwikkelen
“Als we de kinderen willen stimuleren zich te ontwikkelen op creatief gebied op een manier die bij het kind past, dan is procesgericht werken heel belangrijk. Met onze methodiek ZoZien zullen we daar steeds meer oog voor hebben. Ook in de coaching van de pedagogisch medewerkers. Want een nagemaakte vis is natuurlijk mooi, maar als kind helemaal zelf nadenken, experimenteren, proberen, fouten maken en die weer herstellen, om zo de vis die in jouw hoofd zit te knutselen, dat is pas echt ontwikkelen.“

Delen