Blog • 10 juli 2019

Eet jij genoeg van elke kleur?

Het is zomer en overal is kleur. Bloemen staan volop te bloeien en de bomen hebben, als het af en toe een beetje regent, mooie groene blaadjes. Ook onze vrolijk gekleurde zomeroutfits kunnen weer uit de kast. Zoveel kleur geeft vaak een heerlijk gevoel.

Kleurenspel

Ook groente en fruit hebben verschillende kleuren. En dat is niet voor niks. Zo bevat elke kleur fruit en groente andere vitamines, mineralen en vezels. Daarom is het goed om ze elke dag te eten en volop te variëren in kleur. Hoewel de keuze groot is, eten we meestal dezelfde soorten. Iedereen heeft zo z’n voorkeur. Ook eten we vaak maar een paar kleuren per dag. Daarbij kiezen we het meest voor oranje, groen, rood en geel. Het stimuleren van kinderen om groente en fruit in alle kleuren te eten, vind je in onze zes gezonde gewoonten. Witlof is bijvoorbeeld rijk aan vitamine C, doperwtjes bevatten vitamine K en worteltjes bevatten stoffen voor de aanmaak van vitamine A.

Lust ik niet

Kinderen groente en fruit laten eten kan soms best een uitdaging zijn. Zij ervaren de smaak van groente en fruit vaak veel sterker. Dat komt omdat jonge kinderen veel meer smaakpapillen hebben dan volwassenen. Voor hen zijn sinaasappels echt zuur en witlof erg bitter. Sommige kinderen vinden ook de textuur van bepaalde soorten groente of fruit echt niet prettig. En wat dacht je van pitjes in het fruit? Daar doe je veel kinderen geen plezier mee. Daar komt nog eens bij dat kinderen tijd nodig hebben om aan bepaalde smaken of texturen te wennen. Soms zijn ze pas na 10 tot 15 keer proeven gewend aan een bepaalde smaak.

Speels effect

Het vraagt dus een beetje creativiteit om kinderen te verleiden tot het eten van groente en fruit in alle kleuren. Vooral in de manier waarop je het klaarmaakt of serveert. Zo vinden kinderen groente als tussendoortje meestal wel lekker. Dat hebben ze soms liever dan gekookte groente. Ook bij de lunch wat rauwkost of een soepje met ‘verstopte’ groente, zorgt ervoor dat kinderen ongemerkt groente binnen krijgen. Je kunt ook met een leuke activiteit het eten in alle kleuren stimuleren. Zet bijvoorbeeld enkele soorten of kleuren fruit klaar met verschillende soorten dip in schaaltjes zoals vanillekwark, honing of een vruchtenpuree. Maak stembiljetten en nodig kinderen uit om alle combinaties te proeven. Wat vinden zij de lekkerste combinatie? Dat smaakt vast naar meer!

Delen