Blog • 30 april 2019

Eiwit, één van onze zes gezonde gewoonten

Het eten van voldoende plantaardige en/of dierlijke eiwitten is één van onze zes gezonde gewoonten, maar waarom eigenlijk?

Eiwitten zijn onmisbare bouwstoffen, zeker voor kinderen in de groei. Zo helpen eiwitten bij het opbouwen en het behoud van spiermassa. Daarnaast hebben botten ook eiwitten nodig voor groei en het behoud van flexibiliteit.

Daarom is het voor iedereen zo belangrijk om voldoende eiwitten te eten. Dit betekent niet dat we bijvoorbeeld eiwitshakes of eiwitrepen gaan toevoegen aan onze voedingslijst. Dat is echt niet nodig! Wat wel helpt om voldoende eiwitten binnen te krijgen, is een gezond en gevarieerd voedingspatroon. En wij vinden dat je gezond eten het beste jong kunt leren.

Eiwitrijke voeding
Gelukkig komen eiwitten voor in veel producten die we dagelijks op tafel zetten. Denk aan melk, boter, brood, kaas en pindakaas. Wist je dat er in vlees, vis, pasta en bonen ook waardevolle eiwitten zitten? En natuurlijk een eitje; gebakken, gekookt of gepocheerd is prima. Dat is goed om te weten toch? Eieren geven ook nog eens sneller een verzadigd gevoel waardoor je minder behoefte krijgt om te gaan snoepen en te snacken. Dus dan kun je gewoon de chocoladekoekjes laten staan.

Kwarkdip maken
Van alle melkproducten is kwark een goede bron van eiwitten. Dat is fijn! Het is namelijk een eenvoudig product waar je gemakkelijk gezonde en lekkere tussendoortjes of broodbeleg van maakt. Zoals deze gezonde kwarkdip voor op brood of om rauwkost in te dippen. Je maakt die door kwark te mengen met fijngesneden peterselie, fijn geknipte bieslook en dan naar smaak gestampte witte peper toe te voegen. Leuk om met de kinderen te maken, te proeven of misschien zelfs nog lekkerder te maken door ingredienten toe te voegen of juist andere ingredienten te gebruiken. Succes!

Delen