Blog • 31 augustus 2017

Gezonde voeding, gezonde basis

Jong geleerd, is oud gedaan. Helemaal als het gaat om een gezonde levensstijl. Als kinderen al op jonge leeftijd verantwoord eten en genoeg bewegen, dan is het voor hen een stuk makkelijker om die levensstijl later te behouden. Juist dat is waardevol in een tijd waar ruim de helft van de Nederlanders kampt met overgewicht. In Alphen streven verschillende instanties naar een gezonde omgeving voor iedereen. Zo zet JOGG (Jongeren Op Gezond Gewicht) zich samen met verschillende partners, zoals scholen, huisartsen en sportverenigingen, in om gezond eten en bewegen voor jongeren gemakkelijk en leuk te maken.

Gezonde keuzes maken kun je leren
Ook buitenschoolse opvang Amarant wil kinderen leren gezonde keuzes te maken. Samen met pedagogisch medewerkers proberen de kinderen nieuwe recepten uit en denken ze mee over buitenactiviteiten en (het verbeteren van) maaltijden. Er worden zo veel mogelijk onbewerkte producten gebruikt uit de eigen moestuin. Zo bedachten ze een gezonde groentedonut en zijn soeprecepten aangepast op aanraden van de kinderen. JOGG organiseerde aanvullend een pitchwedstrijd waarbij kinderen nadachten over hoe Junis nóg gezonder kan worden: de Junis Challenge. De winnende groep bedacht een idee om door middel van speelmateriaal meer te sporten buiten in de wijk. Zorg en Zekerheid sponsorde de speeltoestellen, waardoor het idee echt kon worden uitgevoerd!

Kookclub voor kinderen
BSO Amarant zorgt er ook op andere manieren voor dat kinderen bewuste voedingskeuzes maken. Pedagogische medewerkers zetten dagelijks gezond eten op tafel, prikkelen de nieuwsgierigheid van kinderen en geven zelf het goede voorbeeld. In de kookclub ‘Puur Natuur’ worden de kinderen uitgedaagd om nieuwe dingen te proeven. Want wat is leuker dan je eigengemaakte gerecht proeven?

Tips om gezond eten leuker te maken

  • Betrek je kinderen bij het koken. Als ze weten wat er op hun bord ligt, is het opeten veel leuker.
  • Is je kind jarig? Trakteer dan geen snoep of chips, maar een leuke fruittraktatie. Wees creatief met mandarijnen, tomaten en bananen. Op internet zijn hier veel lekkere en leuke ideeën voor te vinden!
  • Forceer je kind niet om zijn/haar bord leeg te eten. Stimuleer dat niet al het lekkers als eerste wordt opgegeten (vlees, pasta). Serveer bijvoorbeeld eerst de groenten.
  • Varieer met voeding. Dat maakt het eten van gezonde maaltijden en tussendoortjes leuker.
  • Vergeet daarnaast niet dat je kind naar jou kijkt voor het goede voorbeeld.

Delen