Blog • 20 januari 2021

Gezonder eten in coronatijd

Gezond eten, lekker naar buiten en veel bewegen is best een uitdaging. Vooral nu je meer thuis werkt, niet meer elke dag met de kinderen naar school loopt of fietst en veel sportactiviteiten gesloten zijn. Ook is de kans groot dat je wat vaker iets lekkers in huis haalt voor een genietmomentje met elkaar. Het vraagt lef om juist nu een verandering in gang te zetten.

Verandering gaat in kleine stapjes

Vaste patronen veranderen in je gezin is best moeilijk. Dat gaat nu eenmaal met vallen en opstaan. Daarom gaan kleine stapjes richting de ‘Zes Gezonde Gewoontes’ beter dan een grote stap ineens. Dat geldt voor zowel volwassenen als kinderen. Juist door met een kleine verandering te beginnen, hebben jullie meer kans op succes. En dat geeft zelfvertrouwen om door te zetten.

Ga voor eetwissels

Gezonder gaan eten in je gezin kun je bijvoorbeeld doen door eetwissels te maken binnen wat jullie nu al eten. Of verander eens een ongezonde snack door een gezondere keuze. Betrek ook je kind bij het maken van deze eetwissel. Elke keer dat je ze toepast, eten jullie bewuster, eet je meer vezels of eiwitten of verminder je de hoeveelheid zout of suiker in je voedingspatroon. Eén wissel zet al iets in gang en is een beweging naar gezonder eten. Op de website van het Voedingscentrum vind je een aantal voorbeelden van mogelijke eetwissels en kun je kiezen welke wissel bij jullie gezin past.

Eet lekker puur natuur

Gezond eten is zo puur mogelijk eten. Eten jullie granen, eet dan volkoren. Eet een appel lekker met schil. Hebben jullie vaak tussendoor trek, zorg dan dat er een schaaltje met (voorgesneden) snackgroenten in de koelkast staat. Heeft je kind dorst, geef het dan water met een schijfje komkommer in plaats van limonade. Hebben jullie toch trek in iets zoets? Dan zijn een paar gedroogde vruchten, zoals pruimen, abrikozen of een handje rozijnen een goede eetwissel. En voor een echt gezond genietmomentje met elkaar kun je de volgende recepten eens proberen:

  • Cocktailprikker met cherrytomaatje met bolletje mozzarella en blaadje basilicum.
  • Tomaatjes of komkommerschuitjes gevuld met hüttenkäse op smaak gemaakt met ui en kruiden.
  • Schijfjes komkommer of worteltjes met pindakaas of notenpasta zonder toegevoegd zout of suiker.

Veel plezier met experimenteren!

Delen