
“Ik zie jou en geef je de ruimte voor verbinding met jezelf, elkaar en de wereld.”
Kijken naar elkaar
De basis van onze pedagogische visie is ons kindbeeld. En daar hoort natuurlijk ook een spiegelbeeld bij. We zoeken over en weer ontmoeting en herkenning. Zo komen onze werelden samen.


Kindbeeld – zo kijken wij naar kinderen
“Om zich te ontwikkelen, hebben kinderen ruimte én structuur nodig. In zo’n veilige omgeving voelen zij zich uitgenodigd om vooral zelf te ervaren, te bewegen en te onderzoeken. Spelenderwijs verkennen zij hun mogelijkheden en leren zij ook de grenzen van een ander te respecteren. Een kind dat zich ontplooit, voelt zich thuis in de wereld.”


Spiegelbeeld – zo kijken kinderen naar ons
“Jij stimuleert me om te voelen wat ik wil, om te zeggen wat ik denk en om te proberen wat ik kan. Door jouw vertrouwen groeit mijn zelfvertrouwen. Door samen en alleen te spelen, leer ik mezelf steeds beter kennen. Met vallen en opstaan vind ik mijn weg in de wereld, samen met jou en met de mensen om mij heen. Ik ben wie ik ben. Jij loopt met me mee.”
Waarden die richting geven
Geborgen en veilig
Een omgeving waar elk kind zich gezien en geborgen voelt. Waar ruimte is om jezelf te ontdekken en de wereld te verkennen. Om plezier te maken en op avontuur te gaan. Met vallen en opstaan, want dat hoort erbij. Maar wel veilig binnen afgesproken kaders.
Respect
Elk kind zien en horen als uniek individu. Dat vraagt van ons een open houding. We vangen signalen op, leven mee met blijdschap en verdriet. We omarmen verschillen en respecteren beperkingen. Voor ons telt iedereen mee.
Ruimte voor ontwikkeling
Mooi om te zien hoe nieuwsgierig kinderen van nature zijn. Daar spelen wij bewust op in. Door uitdagingen te bieden die passen bij ieders individuele ontwikkeling. De ene keer is een klein zetje nodig, de andere keer een stapje terug.
De pedagogische cirkel
Onze pedagogische visie toegelicht. Kijk je mee?
ZoZien
Kinderen ontwikkelen zich niet geleidelijk maar in fases. Om het ontwikkelproces te stimuleren op een manier die past bij ieder kind werken wij met de methodiek ZoZien. Aan de hand van een stappenplan ontstaat een beeld van wat een kind al kan, wat de volgende stap is en wat wij kunnen doen om daarbij te helpen.
Pedagogische methodiek ZoZien in de praktijk
ZoZien – Hoe werkt het?
Pedagogische visie in detail
